Gepubliceerd op: 15-10-2021

Het is 8.15 en tijdens de gezamenlijke start wordt er nog kort benoemd dat vanmiddag de afsluiting is van blok 2 ‘vreedzame school’. Groep 5 is dit keer aan de beurt om de geleerde lessen op te voeren voor de hele school. Ik krijg zelf al gelijk stress, maar de juf van groep 5 blijft heel relaxt. ‘We zijn zelf nog niet helemaal klaar met blok 2, maar dan moeten we even wat gaan improviseren’.

Dus change of plans, we oefenen ’s ochtends een kort toneelstukje over de ‘rode, blauwe en gele pet’. De kinderen leren dat je met een rode pet (dat betekent dat je boos bent) geen conflicten kan oplossen, met de blauwe pet kom je uiteindelijk ook niet tot de beste oplossing, want dan laat je over je heen lopen. Met de gele pet probeer je op zoek te gaan naar een win-win oplossing. Dan luister je naar de behoefte naar de anderen, en probeer je een oplossing te zoeken, waar iedereen zich in kan vinden. Ze willen bijna allen wel dit opvoeren en uitleggen voor alle kinderen van de school.

Ik oefen nog met een klein groepje in de pauze (de andere juf gaat met de kinderen mee naar buiten, handig zo met z’n tweeën in de klas) en ze zijn klaar voor de voorstelling. Als we dan eenmaal ‘het optreden’ hebben lopen de zenuwen hoog op. Ging het in de klas nog vol overgave en zonder giechelen, voor alle kinderen van de school met broertjes en zusjes in de zaal, is het toch spannender. Alle kinderen uit groep 5 zingen samen nog een lied over ‘vriendschap’ en krijgen luid applaus. Ik vind het bewonderenswaardig hoe de juf in zo’n korte tijd zoiets improviseert voor het einde van de dag met zoveel plezier en zo weinig stress.

Iris Korvemaker
Beleidsadviseur Gemeente Utrecht
Onderwijsambassadeur in groep 5 - OpDreef - Overvecht